Ontwerp-zonder-titel-17-edit

Social Media Management

Social Media Management is een overkoepelende term voor alles wat te maken heeft met het creëren, plannen, analyseren en beheren van inhoud op platforms zoals X (Voorheen Twitter), Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Pinterest en LinkedIn.

Dit kan worden gedaan als onderdeel van een marketingstrategie voor sociale media om je merk te versterken, je online reputatie te verbeteren of meer verbonden te zijn met je prospects.

Je Social Media plannen kan overweldigend zijn!

je kunt niet alles zelf doen. Hoe eerder je dat beseft,

hoe sneller je resultaten boekt!

Het beheren van je sociale media is tegenwoordig een essentieel onderdeel van de totale marketingmix, zelfs als je merk of bedrijf niet gebaseerd is op online verkoop. Aanwezigheid op sociale media en een gedegen strategie zijn voor de meeste merken net zo belangrijk als de fysieke aanwezigheid in bijvoorbeeld de winkelstraat. Dit betekent dat het verzorgen van de inhoud op je sociale media het equivalent is van het creëren van een verleidelijke etalage voor een fysieke winkel.

 

Social Media plannen een gemakkelijke taak voor een stagiaire? 

Er komt veel meer bij kijken dan alleen ‘maar’ tijd vrijmaken om op social media te posten. Het algemene idee is dat sociale media een gemakkelijke en snelle taak is die in veel gevallen bij de stagiair op bureau beland. Maar niets is minder waar! Het is het een complexe klus waarbij inleving, foutloos schrijven, analytisch denken en een complexe organisatie betrokken zijn.

 

De voordelen van professioneel Social Media Management

Er zijn een aantal redenen waarom (MKB) bedrijven of merken het opzetten en beheren van Social Media serieus aan zouden moeten pakken. Hieronder vind je de vier belangrijkste:

 

1. Grotere naamsbekendheid en meer online aanwezigheid

Goed beheer van sociale media betekent meestal dat je een gestage stroom relevante content op je kanalen moet plaatsen. Dit betekent dat je volgers niet zullen vergeten dat je bestaat en dat ze je merk, vaak onbewust, in gedachten zullen houden. Zelfs als ze niet elke keer op je berichten reageren of direct iets kopen.

 

Ook de prospects die je niet direct volgen kun je met deze strategie bereiken. Wanneer we een bedrijf voor het eerst opzoeken, googelen we ze vaak. Naast hun website zullen hun sociale pagina’s waarschijnlijk ook hoog scoren. Veel mensen zullen deze bekijken om een idee te krijgen van waar het bedrijf voor staat.

 

Duidelijk aanwezig zijn op sociale media geeft je de kans om de perceptie die je uitstraalt met je website te versterken of je te focussen op meer specifieke gebieden. (zoals bijvoorbeeld laten zien dat je een geweldig bedrijf bent om te werken).

 

2. Beheer je klantenservice op sociale media proactief

Met sociale media kunnen mensen met één druk op de knop contact met je opnemen, met name via Facebook, X (voorheen Twitter) en Instagram. Of het nu gaat om het taggen van je bedrijf met een klacht, of informatie over een bestelling via een direct bericht, als deze kanalen open zijn, moet je er letterlijk bovenop zitten!

 

Het goed managen van je social media is hiervoor essentieel, zeker als je veel berichten krijgt. Dit betekent interacties loggen, toewijzen aan medewerkers en vooral correct opvolgen.

Een voorbeeld: een mogelijk ontevreden klant is niet direct op zoek naar een reactie van je bedrijf. Deze klant deelt gewoon zijn of haar algemene mening of plaats (negatieve) opmerkingen op social media. Door dergelijke uitingen in de gaten te houden en te reageren wanneer dit zinvol is, kun je de perceptie van de consument ten goede veranderen. Hierdoor laat je je klanten zien dat we nooit in de steek gelaten worden. 

 

3. Waardevolle statistische gegevens

Naast de wetenschap welke vragen en opmerkingen je krijgt, betekent beheer van sociale media ook analyseren welke content de meeste betrokkenheid genereert, wat mensen erover zeggen en wat tot de meeste conversies leidt.

 

Dit zijn allemaal perfecte gegevens om je prospects beter te begrijpen. Je kunt dit vervolgens terugkoppelen naar de social mediastrategie om betere resultaten te behalen en de algehele aanpak te verfijnen.

 

4. Maak gebruik van professionele hulp!

Het is natuurlijk altijd mogelijk om je sociale media-accounts zelf te beheren, maar dit vereist veel tijd en vooral kennis van de juiste aanpak. Met name in het geval van meerdere campagnes die door elkaar lopen is dit niet de beste manier. Beter is om hiervoor een professional in te schakelen die met de juiste kennis en ervaring je complete campagne kan opzetten en beheren.

Kies de juiste weg naar succes! Een indrukwekkende online aanwezigheid, het aantrekken van nieuwe klanten en een sterke naamsbekendheid zijn slechts enkele voordelen van de juiste toepassing van Social Media.

 

Met al mijn kennis en ervaring kan je ik je hierin ondersteunen door samen te werken of door de complete campagne voor je op te zetten en te beheren.

 

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Aarzel dan niet om contact op te nemen!

Wat klanten over mij zeggen

Laten we samenwerken!

Sanne Schievink - SunnyMedia.nl

Gaan wij samenwerken?

Laten we kennismaken en jouw project vrijblijvend doorspreken.

Het kopiëren van content, om wat voor reden dan ook, is strafbaar. Mocht je een (deel van) een tekst willen gebruiken met referentie, neem dan gerust even contact op!